ما در مقاله قبلی در مورد آندومتریوز و ارتباط آن با بارداری حرف زدیم. به دلیل اینکه این بیماری در زمان حال درمان قطعی ندارد، متخصصان به دنبال عواملی هستند که احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهند. یکی از این موارد ، رژیم غذایی در آندومتریوز است. دکتر آزاده حسینی، فلوشیپ ناباروری در تهران، عضو انجمن علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران و عضو انجمن علمی جراحی های کم تهاجمی زنان ایران مفتخر است که خدمات مربوط به درمان ناباروری را به بیماران گرامی ارائه می‌دهد.انجمن آندومتریوز آمریکا برآورد می‌کند که این عارضه در ایالات متحده از هر ۱۰ زن ۱ زن را در طول سال‌های باروری‌شان تحت تاثیر قرار می‌دهد. آندومتریوز، اغلب بیماری خوش خیمی است که اساسا در ناحیه لگنی روی می‌دهد. به ندرت پیش می‌آید که این بافت، بجز لوله‌های رحم، تخمدان‌ها، و بافت‌هایی که ناحیه لگن را می‌پوشانند نواحی دیگری را نیز درگیر کند.علائم و نشانه‌های این عارضه در روزهای نزدیک به زمان قاعدگی تشدید می‌شوند. این علائم و نشانه‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:
  • درد لگن
  • افزایش درد در طول دوره قاعدگی و رابطه جنسی
  • درد در هنگام دفع مدفوع و ادرار
  • قاعدگی‌های دردناک یا خونریزی بین دو قاعدگی
  • نفخ کردن
  • کمردرد
  • انقباض و درد عضلانی شدید
اگر آندومتریوز درمان نشود، ممکن است موجب ناباروری شود. افرادی که سابقه آندومتریوز دارند، در معرض خطر فزاینده‌ی کمی برای ابتلا به سرطان تخمدان یا سرطان غدد قرار دارند. با وجود این، مجله پزشکی لنست تراستد سورس (The LancetTrusted Source) گزارش می‌کند که خطر کمی در طول عمر متوجهِ این افراد است و لزومی ندارد که به سرعت برای درمان اقدام کنند.در حال حاضر هیچ درمانی برای این عارضه وجود ندارد، اما آن را می‌توان با مراقبت‌های جامع و همه‌جانبه کنترل کرد. مراقبت باید شامل هم برنامه کنترل درد و هم سبک زندگی سالم با تغذیه خوب و ورزش شود. در ادامه متوجه خواهید شد که در صورتی که مبتلا به این بیماری هستید، رژیم غذایی در آندومتریوز چه کمکی به شما می‌کند.

غذاهایی که ممکن است بر آندومتریوز تاثیر منفی داشته باشند

گزینه‌های خاصِ سبک زندگی می‌توانند بر پیشرفت آندومتریوز و افزایش خطر ابتلا به آن تاثیر بگذارند. این گزینه‌ها می‌توانند بر میزان دردناک بودن یا کنترل موفقیت‌آمیز این اختلال نیز تاثیرگذار باشند.اگر چه تحقیقات بیشتری باید انجام شوند تا ارتباط غذاهای خاص یا عادات سبک زندگی با ابتلا به این عارضه یا تشدید آن کاملا مشخص شود، اما عوامل زیر ممکن است بر آندومتریوز تاثیر منفی داشته باشند:
  • رژیم غذایی سرشار از چربی ترانس. تحقیق نشان داده است زنانی که چربی ترانس بیشتری مصرف می‌کنند، میزان بالاتری از تشخیص آندومتریوز را به خود اختصاص می‌دهند. چربی ترانس به وفور در غذاهای سرخ شده، فرآوری شده و فست‌فودها یافت می‌شود.
  • مصرف گوشت قرمز. یک پژوهش، افزایش خطر ابتلا به آندومتریوز با جذب میزان بالایی از گوشت قرمز را نشان داده است.
  • گلوتن. یک مطالعه انجام شده بر روی ۲۰۷ زن دارای آندومتریوز نشان داد که ۷۵ درصد از آنها پس از اینکه گلوتن را از رژیم غذایی‌شان حذف کردند، دردشان کاهش پیدا کرد.
  • غذاهای سرشار از FODMAP (مخفف fermentable oligo-, di-, mono-saccharides and polyols). مطالعه‌ای نشان داد که افراد دارای سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و آندومتریوز که یک رژیم غذایی دارای فودمپِ کمتر را دنبال کردند، علائم‌شان به طور قابل توجهی بهبود پیدا کرد. رژیم غذایی فود مپ حاوی کربوهیدرات‌های کوتاه مدت قابل تخمیر هستند و برای کسانی که مشکلات گوارشی دارند مناسب می‌باشد. فود مپ کوتاه شده‌ی “مخمر الیگودی، مونوساکارید و پلی یول” می‌باشد.
  • غذاهایی که می‌توانند بر تنظیم هورمون‌ها مخصوصا تعادل استروژن تاثیر بگذارند، می‌توانند بر افراد دارای آندومتریوز تاثیر منفی داشته باشند. به علاوه، غذاهایی که ممکن است موجب افزایش التهاب در بدن شده و منجر به درد بیشتر یا پیشرفت این عارضه شوند را مصرف نکنید یا کمتر مصرف کنید. این غذاها شامل این موارد می‌شوند:
  • الکل
  • کافئین
  • گلوتن
  • گوشت قرمز
  • چربی اشباع و ترانس

رژیم غذایی در آندومتریوز چه تفاوتی با رژیم غذایی عادی دارد؟

غذاهایی که ممکن است بر آندومتریوز تاثیر مثبت داشته باشند

بهترین روش برای مقابله با التهاب و درد ناشی از آندومتریوز، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی است که اساسا بر پایه گیاهان و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد. این مواد غذایی را به رژیم غذایی‌تان بیفزایید:
  • غذاهای فیبردار مانند میوه‌جات، سبزیجات، حبوبات، و غلات کامل
  • غذاهای سرشار از آهن مانند سبزیجات برگ سبز، بروکلی، لوبیا، غلات غنی شده، مغزها، و بذرها
  • غذاهای سرشار از اسیدهای چرب ضروری مانند ماهی سالمون، ماهی ساردین، شاه‌ ماهی، ماهی قزل‌آلا، گردو، بذر چیا، و بذر کتان
  • غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان که در سبزیجات و میوه‌های رنگی یافت می‌شود مانند پرتقال، توت، شکلات تلخ، اسفناج، و چغندر.
هنگامی که هر غذای خاصی را می‌خورید، حتما به عملکرد بدن‌تان توجه کنید. یادداشت کردن غذاهایی که می‌خورید و هر علامت یا انگیزه‌ای که دارید، می‌تواند مفید باشد.حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. متخصصان تغذیه می‌توانند در برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی که بیشترین تاثیر را روی شما و آندومتریوز دارند، کمک‌تان کنند. زیرا یک نسخه واحد برای همه افراد وجود ندارد.

مکمل‌هایی که ممکن است مفید باشند

تا به این جای مقاله ما درباره رژیم غذایی در آندومتریوز حرف زدیم. علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی سالم، مکمل‌ها نیز می‌توانند مفید واقع شوند. مطالعه کوچکی بر روی ۵۹ زن دارای آندومتریوز انجام شد. در این مطالعه، شرکت‌کنندگان ۱۲۰۰ واحد IU ویتامین E و IU ۱۰۰۰ ویتامین C به عنوان مکمل مصرف کردند. نتایج، کاهش درد مزمن لگن و کاهش التهاب را نشان دادند.یک مطالعه دیگر، مصرف مکمل‌های زینک و ویتامین‌های A، C، و E را بررسی کرد. زنان دارای آندومتریوز که این مکمل‌ها را مصرف کردند، علائم استرس اکسیداتیو پیرامونی‌شان کاهش و علائم آنتی اکسیدانی‌شان افزایش یافت. کورکومین نیز ممکن است به کنترل آندومتریوز کمک کند. این ماده، بخش ضد التهابی موجود در ادویه‌ی معروف، زردچوبه است. یک مطالعه دیگر نشان داد که کورکومین، مانع کاهش تولید استرادیول در سلول‌های آندومتر می‌شود. زردچوبه و کورکومین فواید بسیار دیگری نیز برای سلامتی دارند.یک مطالعه گسترده آینده‌نگر نشان داد که زنانی که سطح ویتامین D بالاتری دارند و زنانی که لبنیات بیشتری در رژیم غذایی‌شان می‌گنجانند، میزان آندومتریوزشان کاهش می‌یابد. علاوه بر ویتامین D، کلسیم و منیزیم به دست آمده از غذاها یا مکمل‌ها نیز ممکن است مفید باشند.

ورزش و درمان‌های دیگر

ورزش ممکن است به کنترل آندومتریوز کمک کند. علت این امر این است که ورزش می‌تواند سطوح استروژن را کاهش دهد و هورمون‌های «آرام بخش» آزاد کند. علاوه بر روش‌های درمانی متداول، درمان‌های دیگر نیز ممکن است برای زنان دارای آندومتریوز بسیار مفید باشند. مثلا روش‌های ریلکسیشن یا آرام‌سازی می‌توانند موثر باشند. این درمان‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:
  • مدیتیشن
  • یوگا
  • طب سوزنی
  • ماساژ

رژیم غذایی در آندومتریوز چه تفاوتی با رژیم غذایی عادی دارد؟

نکته مهم

تحقیق بیشتری لازم است تا مشخص شود که تغییر سبک زندگی چطور ممکن است علائم آندومتریوز را کاهش دهد. با پزشک‌تان و همچنین با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا بهترین برنامه را برای کنترل شرایط‌تان پیدا کنید. بدن هر فرد، متفاوت است. بهترین روش این است که یک برنامه مشخص و مناسب بر مبنای نیازهای فردی‌تان داشته باشید.

کلام آخر

در صورتی که شما یا یکی از نزدیکانتان از مشکلات ناباروری رنج می‌برید و درمانی برای آن نمی‌یابید؛ می‌توانید با مراجعه به مطب دکتر آزاده حسینی ، متخصص زنان، زایمان و فلوشیپ نازایی ، واقع در تهران ، خیابان ولیعصر، خیابان میرداماد ، پلاک ۳۴۹، روبروی آزمایشگاه مسعود، طبقه ۴ تحت درمان قرار گرفته و از طریق مشاوره با ایشان بهترین روش درمانی برایتان انتخاب گردد. لازم به ذکر است که خدمات مربوط به درمان زگیل تناسلی ، درمان تنبلی تخمدان ، لاپاراسکوپی ، زایمان سزارین و طبیعی و هیسترکتومی توسط دکتر آزاده حسینی به بیماران گرامی ارائه داده می‌شود.