لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی که با نام لاپاراسکوپی تشخیصی نیز شناخته می شود، یک روش تشخیصی جراحی است که برای معاینه اندام های داخلی شکم استفاده می شود. روشی که فقط نیاز به برش های کوچک دارد.

لاپاراسکوپی از ابزاری به نام لاپاروسکوپ برای دیدن اندام های شکمی استفاده می کند. لاپاروسکوپ یک لوله بلند و نازک است که دارای نور زیاد و یک دوربین با وضوح بالا در قسمت جلویی است. ابزار از طریق برش به دیواره شکم وارد می شود. سپس در طول حرکت، دوربین تصاویر را به یک مانیتور ویدئویی ارسال می کند.

لاپاراسکوپی به پزشک شما اجازه می دهد داخل بدن تان را بدون جراحی باز ببیند. همچنین پزشک می تواند در طی این روش نمونه های بیوپسی را بدست آورد.

laparoscopy

چرا لاپاراسکوپی انجام می شود؟

لاپاراسکوپی اغلب برای شناسایی و تشخیص منشا درد لگن یا شکم استفاده می شود. معمولاً وقتی انجام می شود كه روش های غیرتهاجمی قادر به كمك برای تشخیص نباشند.

در بسیاری از موارد، مشکلات شکمی با تکنیک های تصویربرداری می توانند تشخیص داده شوند، مانند:

• سونوگرافی، که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر از بدن استفاده می کند.
  • سی تی اسکن، که مجموعه ای از پرتوهای ویژه ایکس است که تصاویر مقطعی از بدن را می گیرد.
  • اسکن MRI که از آهن ربا و امواج رادیویی برای تولید تصاویر از بدن استفاده می کند.

لاپاراسکوپی وقتی انجام می شود که این روش ها نتوانند اطلاعات کافی برای تشخیص به دست آورند. این روش همچنین می تواند برای به دست آوردن بیوپسی یا نمونه ای از بافت از اندام خاصی در شکم مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین پزشک ممکن است لاپاراسکوپی را برای معاینه اندام های زیر توصیه کند:

• کیسه صفرا
  • جگر
  • لوزالمعده
  • روده کوچک و روده بزرگ
  • طحال
  • معده
  • اندامهای لگن یا تولید مثل

با مشاهده این مناطق با استفاده از لاپاروسکوپ ، پزشک متخصص زنان می تواند مشکلات زیر را تشخیص دهد:

• توده یا تومور شکمی
  • مایع در حفره شکمی
  • بیماری کبد
  • بررسی اثربخشی برخی از درمانها
  • درجه پیشرفت نوع خاصی از سرطان

لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟

لاپاراسکوپی معمولاً به عنوان یک روش سرپایی انجام می شود. این بدان معنی است که شما قادر خواهید بود در همان روز عمل به منزل بازگردید. این عمل می تواند در بیمارستان یا یک مرکز جراحی انجام شود.

برای این نوع جراحی به احتمال زیاد شما تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرید. به این معنی که شما در طی عمل جراحی خواب هستید و هیچ دردی ندارید.

در بعضی موارد هم به جای آن، از بی حسی موضعی استفاده می شود. در این روش هم گرچه در حین عمل بیدار هستید، اما هیچ دردی نخواهید داشت.

در طی عمل لاپاراسکوپی، جراح یک برش زیر ناف شما ایجاد می کند، سپس یک لوله کوچک به نام کانول در آن قرار می گیرد. کانول برای باد کردن شکم با گاز دی اکسید کربن استفاده می شود. این گاز به پزشک شما اجازه می دهد تا با وضوح بیشتری اندام های داخلی شکم شما را مشاهده کند.

پس از باد شدن شکم، جراح متخصص زنان، لاپاروسکوپ را از طریق برش وارد می کند. دوربين متصل به لاپاروسكوپ، تصاوير را بر روي يك صفحه نمايش مي دهد و باعث مي شود اندام شما در همان زمان قابل مشاهده باشند.

سایر مقالات مفید:

درباره درمان ناباروری با IUI چه می دانید؟

هیستروسکوپی برای چه افرادی لازم است؟

تعداد و اندازه بریدگی بستگی به این دارد که جراح شما این عمل را برای چه بیماری هایی انجام می دهد. معمولاً از یک تا چهار برش که طول هر کدام بین 1 تا 2 سانتی متر است، ایجاد می شود. این برش ها اجازه می دهند ابزارهای دیگر نیز حین عمل مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال، جراح ممکن است برای انجام بیوپسی از ابزار جراحی دیگری استفاده کند. در حین انجام بیوپسی، نمونه کوچکی از بافت از اندام گرفته می شود تا ارزیابی شود.

پس از انجام عمل، ابزارها برداشته می شوند. سپس برش با بخیه یا نوار جراحی بسته می شوند. همچنین پانسمان هم ممکن است بر روی برش ها قرار داده شود.

دکتر آزاده حسینی متخصص زنان و نازایی در تهران در زمینه درمان ناباروری،  درمان بیماری های زنان و… می توانند مشاورات لازم را به شما ارائه نمایند. همچنین می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید یا به پیج اینستاگرام دکتر آزاده حسینی مراجعه کنید. شماره تماس 88657486

چه مدت طول می کشد تا دوران نقاحت لاپاراسکوپی بهبود یابد؟

پس از پایان عمل جراحی، چند ساعت قبل از ترخیص از بیمارستان، علائم حیاتی شما، از جمله تنفس و ضربان قلب، مورد بررسی قرار می گیرد. کارکنان بیمارستان همچنین عوارض جانبی بیهوشی یا عمل جراحی را بررسی می کنند و میزان خونریزی را مورد بررسی قرار می دهند.

زمان بهبود شما متفاوت خواهد بود. و به عواملی بستگی دارد از جمله:

• وضعیت جسمانی
  • نوع بیهوشی مورد استفاده
  • واکنش بدن به عمل جراحی

در برخی موارد، شما ممکن است یک شب در بیمارستان بمانید.

اگر بیهوشی تان به صورت عمومی بوده باشد، یکی از اعضای خانواده یا دوست شما باید شما را به منزل برساند. اثرات بیهوشی عمومی معمولاً چند ساعت طول می کشد تا از بین برود، بنابراین رانندگی پس از انجام عمل خطرناک است.

در روزهای بعد از لاپاراسکوپی، در نواحی از بدن که برش ایجاد شده است، ممکن است احساس درد متوسط ​​و اندکی لرز داشته باشید. هرگونه درد یا ناراحتی باید طی چند روز بهبود یابد. پزشک ممکن است برای تسکین درد، دارو تجویز کند.

همچنین معمولا بعد از عمل درد در شانه وجود دارد. این درد معمولاً نتیجه گاز دی اکسید کربنی است که برای باد کردن شکم شما برای ایجاد فضای کاری برای ابزارهای جراحی استفاده می شود. این گاز می تواند دیافراگم شما را تحریک کند، که با شانه شما اعصاب مشترکی دارد. همچنین ممکن است باعث نفخ شود. به هر حال ناراحتی باید در مدت دو روز از بین برود.

معمولاً می توانید پس از یک هفته کلیه فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید. همچنین باید حدود دو هفته پس از لاپاراسکوپی برای معاینه به پزشک تان مراجعه کنید.

مواردی که برای تسریع بهبودی می توانید انجام دهید، عبارتند از:

• به منظور کاهش خطر لخته شدن خون، فعالیتهای سبک را به محض امکان شروع کنید.
  • به اندازه کافی استراحت کنید.
  • برای تسکین گلودرد از قرص های مکیدنی استفاده کنید.
  • لباس های راحت و گشاد بپوشید.

نتایج لاپاراسکوپی

اگر بیوپسی انجام شود، یک آسیب شناس آن را بررسی می کند. آسیب شناس یک پزشک متخصص در زمینه تجزیه و تحلیل بافت است. سپس گزارشی که در مورد نتایج به دست آمد، به پزشک تان ارسال می شود.

نتایج عادی به دست آمده از لاپاراسکوپی نشانگر عدم وجود خونریزی شکمی، فتق و انسداد روده است. همچنین بدان معنی است که همه اندام شما سالم است.

نتایج غیرطبیعی به دست آمده از لاپاراسکوپی نشان دهنده شرایط خاصی است، از جمله:

• چسبندگی یا زخم های جراحی
  • فتق
  • آپاندیسیت، التهاب روده ها
  • فیبروم یا رشد غیر طبیعی در رحم
  • کیست یا تومور
  • سرطان
  • کوله سیستیت، التهاب کیسه صفرا
  • آندومتریوز، اختلالی است که در آن بافت تشکیل دهنده پوشش رحم در خارج از رحم رشد می کند
  • آسیب به اندام خاصی
  • بیماری التهابی لگن، عفونت اندام تولید مثل

پزشک متخصص زنان شما را معاینه خواهد کرد. چنانچه یک وضعیت پزشکی جدی مشاهده شود، در مورد گزینه های درمانی مناسب با شما صحبت خواهد کرد و تا زمان بهبودی شما را راهنمایی خواهد کرد.