تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان که با عنوان سندرم تخمدان پلی کیستیک شناخته می شود، اختلال شایعی است که تخمدان ها را درگیر می کند. سه ویژگی بارز این سندرم عبارت است از:
– سیکل قاعدگی نامنظم. این بدین معناست که تخمک ها به طور منظم از تخمدان ها آزاد نمی شوند.
– بالا رفتن سطح آندروژن ها. بالا رفتن سطح هورمون مردانه در بدن می تواند با علائمی مانند افزایش رشد موهای زائد در صورت و یا سایر قسمت های بدن همراه باشد.
– تخمدان پلی کیستیک. تخمدان ها بزرگ می شوند و شاهد تشکیل و رشد کیسه های مملو از مایع به نام کیست داخل تخمدان ها خواهیم بود.
در صورت مشاهده دو ویژگی گفته شده، تنبلی تخمدان تشخیص داده خواهد شد.

علائم و نشانه های تنبلی تخمدان

این اختلال عمدتا در دوران نوجوانی و اوایل بیست سالگی ظاهر می شود. از جمله علائم تنبلی تخمدان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– نامنظم شدن سیکل قاعدگی و در برخی موارد قطع سیکل
– مشکل در بارداری که می تواند به دلیل تخمک گذاری نامنظم و یا آزاد نشدن تخمک از تخمدان ها باشد
– افزایش رشد موهای زائد
– افزایش وزن
– نازک شدن موهای سر
– چرب شدن پوست و آکنه
تنبلی تخمدان می تواند احتمال ابتلا به برخی شرایط مانند دیابت نوع دو و یا بالا رفتن سطح کلسترول را افزایش دهد.

تنبلی تخمدان

علت بروز تنبلی تخمدان چیست؟

علت اصلی بروز تنبلی تخمدان به طور قعطی مشخص نیست، اما می تواند زمینه فامیلی و خانوادگی داشته باشد.
این اختلال هم چنین می تواند با مشکلات هورمونی نیز مرتبط باشد. مانند بالا رفتن سطح انسولین، هورمونی که سطح قند خون در بدن را کنترل می کند. در بسیاری از خانم های مبتلا به این اختلال، شاهد بروز مقاومت به انسولین و بالا رفتن سطح این هورمون خواهیم بود.
چاقی و اضافه وزن از دیگر علل بالا رفتن سطح انسولین در بدن می باشد.

سایر مقالات مفید:

روش های درمان ناباروری چیست؟

آیا هیستروسکوپی در درمان ناباروری موثر است؟

تنبلی تخمدان چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص تنبلی تخمدان، کار به نسبت دشواری است، چرا که این اختلال می تواند با طیف وسیعی از علائم همراه باشد. تست و آزمایش واحدی برای تشخیص این اختلال وجود ندارد. بیمار باید در صورت مشاهده علائم به پزشک مراجعه کند تا پزشک با بررسی علائم و نشانه ها و سوابق پزشکی بیمار، به تشخیص قطعی شرایط بپردازد.
جهت تشخیص قطعی، انجام تست های زیر از سوی پزشک تجویز خواهد شد:
– آزمایش خون به منظور بررسی سطح هورمون ها، مانند هورمون تستوسترون و یا سطح قند خون
– اسکن اولتراسوند، به منظور بررسی تخمدان ها و وجود کیست
وضعیت و نظم سیکل قاعدگی بیمار نیز باید بررسی شود تا مشخص شود که آیا تخمک از تخمدان ها آزاد می شود یا خیر.
بسته به عواملی مانند سن و وزن بیمار، ممکن است نیاز باشد تا تست هایی مانند فشار خون و یا تست های غربالگری دیابت نیز انجام شود.

دکتر آزاده حسینی متخصص زنان و نازایی در تهران در زمینه درمان ناباروری،  درمان بیماری های زنان و… می توانند مشاورات لازم را به شما ارائه نمایند. همچنین می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید یا به پیج اینستاگرام دکتر آزاده حسینی مراجعه کنید. شماره تماس 88657486

درمان و کنترل تنبلی تخمدان

درمان تنبلی تخمدان با توجه به علائم و علت بروز در نظر گرفته می شود. درمان می تواند شامل مصرف دارو و یا تغییر در سبک زندگی باشد.
سبک زندگی سالم می تواند یکی از روش های موثر در کنترل تنبلی تخمدان باشد. خانم ها باید رژیم غذایی سالم داشته باشند و به ورزش و فعالیت بدنی خود اهمیت دهند، تا کمکی باشد به مشکلات فیزیکی و روانی این اختلال.
علاوه بر این، ورزش و تمرین بدنی می تواند باعث بهبود سلامت روانی شود. کم کردن وزن حتی به میزان کم می تواند به منظم شدن سیکل قاعدگی، بهبود باروری و هم چنین کاهش احتمال بروز دیابت و یا بیماری های قلبی کمک کند.
مصرف برخی داروها به تحریک تخمک گذاری کمک می کنند. در چنین شرایطی، تخمک بیشتری از تخمدان ها آزاد خواهد شد.
درمان های پزشکی کمی برای کنترل علائم تنبلی تخمدان مانند مشکلات سیکل قاعدگی و یا رشد موهای زائد وجود دارد. در چنین مواردی، درمان هایی مانند مصرف قرص های پیشگیری از بارداری، داروهای انسولین و یا هورمون درمانی می تواند مفید باشد.
در صورتی که به موقع نسبت به درمان اقدام شود، مشکلی برای باروری ایجاد نخواهد شد. مصرف کوتاه مدت دارو می تواند موثر باشد. در صورت عدم موفقیت با مصرف قرص، روش هایی مانند IVF از سوی پزشک تجویز خواهد شد.
وضعیت سلامت بدنی نیز باید به طور مرتب بررسی شود، چرا که ابتلا به این اختلال می تواند احتمال بروز برخی شرایط پزشکی را افزایش دهد. متفورمین، دارویی است که به درمان دیابت نوع دو و پایین آمدن سطح کلسترول خون کمک می کند.

درمان جراحی

گاهی در درمان کیست تخمدان، جراحی جزئی انجام می شود که به درمان مشکلات باروری کمک می کند، به خصوص زمانی که مصرف دارو موثر واقع نشده باشد. در این روش جراحی، برش کوچکی زیر شکم زده می شود و ابزاری به نام لاپاراسکوپ وارد شکم می شود.
تخمدان ها به روش جراحی حرارت داده می شوند و یا با کمک لیزرتخریب خواهند شد.
توصیه می شود حتما در خصوص روش های درمانی با متخصص زنان مشورت داشته باشید.

در پایان این که

تنبلی تخمدان یا همان سندرم تخمدان پلی کیستیک، اختلال شایعی است که با نا منظم شدن سیکل قاعدگی، تشکیل کیست در تخمدان و گاها مشکلات باروری همراه است. عوامل مختلفی در بروز این اختلال دخیل هستند که از جمله آن ها می توان به چاقی و اضافه وزن و یا بر هم خوردن نظم هورمون ها اشاره کرد.
نکته دیگر این است که خانم ها باید به نظم سیکل قاعدگی و هر گونه تغییر در سیکل، اهمیت دهند.
توصیه می شود در صورت مشاهده علائم گفته شده در بالا، حتما به پزشک مراجعه شود تا با تشخیص علت بروز این اختلال، درمان موثرتر آغاز شود.